41 PUIKYBĖS ATSPALVIS

Trečio tūkstantmečio psichologijos projekto autorius ir psichologas Olegas Gadeckis moko, kad mes gyvenime turime du kelius:

1. Mokinio kelias. Kai gyvenimą priimi kaip tobulą dalyką ir suvoki, kad jei kažkas su tavimi negerai atsitinka, tai yra pamokos, kurios skatina mokytis ir keisti save.

2. Puikybės kelias. Kai save priimi kaip tobulą dalyką ir manai, kad gyvenimas yra blogas ir jis turi keistis.
Užslėpta puikybės pusė – aukos sindromas, kai save nuvertini ir nužemini, galvodamas, kad esi nieko vertas ir niekam nereikalingas.

Šventraščiuose rašoma, kad puikybė – tai aukščiausio lygmens kvailumo pasireiškimas, nes nėra žmogaus, kurio reikia labiau gailėti, nei tas, kuris mano, kad savyje neturi ko keisti.

Pasitikrinkite, kiek pas jus yra puikybės ir kaip ji pasireiškia:

1. Aš visada teisus.
2. Aš dažnai elgiuosi su kitais globojančiai ir žiūriu iš aukšto.
3. Aš jaučiuosi labai svarbus.
4. Aš žeminu save ir kitus.
5. Aš galvoju, kad esu geresnis už kitus, giriuosi.
6. Aš moku pastatyti varžovą į nepatogią padėtį.
7. Aš noriu kontroliuoti situaciją, bet nenoriu prisiimti atsakomybės už ją.
8. Elgiuosi išdidžiai, turiu tuštybės, dažnai žiūriu į veidrodį.
9. Aš dažnai demonstruoju savo privalumus.
10. Aš vengiu kitų pagalbos, bet dirbu su kitais.
11. Prisiimu sau neįveikiamų darbų.
12. Dirbu labai daug.
13. Atkreipiu dėmesį į save.
14. Esu įžeidus (noriu kontroliuoti kitų elgesį ir mėgautis gyvenimu).
15. Esu plepus ir dažnai pasakoju apie savo problemas.
16. Perdėtai jautrus arba apatiškas.
17. Per daug užsiimu savo asmenybe.
18. Mane dažnai aplanko mintys, ką apie mane galvoja ir kalba kiti.
19. Aš dažnai naudoju žodžius, kurių pašnekovas nežino ir nesupranta, ir aš tai žinau.
20. Turiu menkavertiškumo jausmą.
21. Nesugebu atleisti sau ir kitiems.
22. Save ar kitus darau autoritetais.
23. Aš skirtingai elgiuosi su skirtingais žmonėmis.
24. Esu nedėkingas.
25. Ignoruoju mano manymu mažus žmones.
26. Nedėmesingas.
27. Nesuvokiu savo puikybės ir problemų.
28. Dažnai kalbu erzinančiu tonu.
29. Keliu balsą iš pykčio ir nepasitenkinimo.
30. Nesu nuolankus Dievo valiai (dvasinių autoritetų kritika).
31. Neturiu arba per mažai turiu savigarbos (nuodėmingi veiksmai, gyvuliškas elgesys).
32. Esu nesąmoningas, dažnai lekiu iš inercijos, nesuvokiu ką darau.
33. Esu nesąžiningas savo ir kitų atžvilgiu.
34. Nesugebu susitarti dėl kompromiso.
35. Noriu visada pasakyti paskutinį žodį („Jūs teisus, greičiausiai, bet pas mane savo nuomonė).
36. Nenoriu dalintis savo žiniomis, kad galima būtų kontroliuoti situaciją.
37. Esu nedėmesingas arba per daug dėmesingas savo kūnui.
38. Mane dažnai aplanko mintys apie būtinybę spręsti kitų problemas (nors manęs neprašo).
39. Skirstau žmones pagal jų spalvą, išvaizdą.
40. Pervertinu save.
41. Esu sarkastiškas, dažnai kitam įkandu, pašiepiu.

VAISTAI NUO PUIKYBĖS

Atpažinote puikybės atspalvius savyje? Neskubėkite savęs teisti. Tai jūsų dalis ir pradžiai verta susidraugauti ir priimti tai, kas esate, o po to, esant vidiniam norui, pradėti pokyčius.

Ką verta keisti ir nuo ko pradėti:

1. Susipažinkite su savo puikybe. Pirmas ir, greičiausiai, svarbiausias žingsnis, tai NORAS atpažinti puikybės apraiškas ir NORAS mažinti jas. Be abejo, galima laukti, kol gyvenimas paskatins mus tai padaryti, bet viskas sekasi geriau ir lengviau, kai patys sąmoningai suvokiame priežastis ir keičiamės savo noru, o ne priversti aplinkybių.

2. Atpažinus puikybės apraiškas, suvokite jų priežastis. Ne ieškokite paviršutinių atsakymų, o žvelkite giliau. Kas skatina jus daug dirbi ir nepasitikėti kitais žmonėmis? Kas verčia jus jaustis perdėtai atsakingu už savo ir kitų gyvenimus? Gal jus kas nors yra įskaudinęs ar išdavęs ir dabar nebenorite vėl pasitikėti žmonėmis? Arba kodėl visada dejuojate, kad esate nieko vertas ir nieko gyvenime negalite pakeisti? Galbūt, jūs perdaug kartų tai girdėjote iš kitų, ar tiesiog tik taip sugebate atkreipti dėmesį į save? Turite rasti atsakymus patys arba kreiptis pas specialistą. Tai ilga ir tikrai nelengva kelionė, bet nepažinus priežasties bus sudėtinga pakeisti dabartį. Ieškokite atsakymų savyje.

Dažnai atpažinus puikybės apraiškas ir suradus jų priežastį, situacija pati savaime pagerėja. Jei to nepakanka, tenka keisti savo įpročius.
Didžiausias priešnuodis puikybei – nuolankumas. Kuo labiau ugdysite savyje nuolankumą, tuo mažiau puikybė turės galimybių jus apnuodyti savo pavydu, pykčiu, nuoskaudomis ir nepakantumu.

Prisiminkite, kaip auginti savyje nuolankumą:

3. Suvokti save kaip mokinį, o ne šeimininką. Tikrą dovaną, kurią galite sau padovanoti, tai suvokti, kad šiame gyvenime esi tik mokinys ir viskas kas aplink įvyksta – tai tik pamokos, kurias reikia išmokti. Prasmingas posakis „Mūsų priešai ir ligos – didžiausi mūsų mokytojai“ slepia savyje stebuklingą receptą, kuriuo naudojantis gyvenimas tampa meilės ir rūpesčio kupina mokykla, o ne žiauri mėsmalė, į kurią jus atsitiktinai įmetė tėvai. Tačiau nesupainiokite – nuolankumas, tai nereiškia būti auka ir nuolat burbėti po nosimi: „kankinkit budeliai mane…“. Nuolankumas ir mokinystės pozicija, tai priėmimas gyvenimo pamokų kaip savų ir ėmimasis veiksmų, kad daugiau to neatsitiktų. Juk kai gaudavote mokykloje dvejetą, ką pirmiausiai darydavote? Taip – eidavote taisytis. Taip ir gyvenime – gavote pamoką, suvokiate, kad tai jūsų atsakomybė ir einate taisytis.

4. Tarnaukite kitiems. Labai veiksmingas metodas mažinti puikybę, tai perkelti dėmesį nuo savęs į kitą žmogų. Štai pavyzdžiui, einate susitikti su kokiu nors žmogumi. Nuvykite šalin mintis apie save ir tai, ką apie jus pagalvos, verčiau įsivaizduokite, kad žmogus su kuriuo einate susitikti yra pats nuostabiausias jūsų artimas ir šio susitikimo jūs laukėte visą savo gyvenimą. Toks požiūris leis susikoncentruoti į žmogų ir dėmesį skirti jam, o ne savo ego.

5. Prašykite pagalbos, kai to reikia. Tai puiki nuolankumo treniruotė. Ne kaulykite ir išnaudokite visus, bet tiesiog, jei matote, kad patys nesusitvarkote, o kitas gali padėti – paprašykite. Tai ir puikus būdas užmegzti draugiškus ryšius. Psichologai teigia, kad žmonės pradeda mieliau ir noriau bendrauti su tais žmonėmis, kuriems turėjo progos pagelbėti.

6. Susilaikykite nuo kritikos. Padarykite tokį pratimą: susitarkite su savimi, kad savaitę laiko nekalbėsite apie kitą žmogų ar žmones nieko neigiamo, nekritikuosite, neapkalbėsite, nesistebėsite kitų neigiamybėmis. Tai sąmonę valantis pratimas, kuris padeda įvertinti, kaip dažnai mes teisiame kitus žmones ir kodėl tai darome.

7. Dvasinė puikybė – pati apgaulingiausia. Net jeigu esate aukštesniame sąmonės lygmenyje, tai nereiškia, kad kitas žmogus yra prastesnis. O be to, iš kur jūs žinote, kad ta tiesa, kuria jūs tikite yra ta tikroji? Sakoma, ieškok bendravimo su tuo, kuris ieško tiesos, bet venk bendravimo su tuo, kuris teigia ją radęs.

8. Dėkokite. Dėkokite gyvenimui, Dievui, artimiesiems už viską ką jus turite. Kiekvieną dieną. Garsiai ar sau mintyse. Šis įgūdis leidžia jaustis “čia ir dabar“ ir kuria vidinės laimės pojūtį. Įsivaizduokite, jei ryt ryte pabustumėte ir turėtumėte tik tai už ką šįvakar padėkojote, kas jums liktų?

9. Nusilenkite kitiems. Puikybė gyvena mūsų prote, kai mes nulenkiame galvą ir paliečiame ja žemę, tuo metu mūsų širdis – meilės šaltinis – atsiduria aukščiau galvos, tai didina nuolankumo jausmą ir ypatingai stipriai mažina puikybę. Išbandykite save ir nusilenkite prieš kiekvieną sutiktą. Bent mintyse. Ir palinkėkite jam laimės. Pasitikrinkite, ar jums bus lengva tai padaryti?

Kantrybės jums jūsų kelyje į nuolankumą.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Connecting to %s

Create a website or blog at WordPress.com | Sukūrė: Anders Noren

Aukštyn ↑

%d bloggers like this: